Selvbetjening

Ja, alle skal oprette sig på selvbetjeningen, også selvom du ikke skal have internet og/eller TV gennem Grundejerforeningen. Det er nemlig også gennem selvbetjeningen at opkrævning for kontingentet kommer til at ske. Efter du har oprettet dig på selvbetjeningen, så modtager du dit medlemsnummer.

Hvis du ikke vil have TV og/eller internetabonnement hos Grundejerforeningen, vælger du “Intet TV” og “Intet internet” når muligheden for at vælge produkter kommer. Dette er også brugbart for udlejere.

Vi har lavet denne Vejledning til oprettelse på Selvbetjeningen. URL adressen til selvbetjeningen er https://mit.grf-skovparken.dk

Der er for nyligt ændret i lovgivning, således Nøglekortet ikke længere kan bruges til at betale med, det kan kun bruges til at logge ind med på stedet så som banken og Skats hjemmeside.

Derfor skal du enten bruge MobilePay som betalingsmiddel eller oprette en SMS+kode til NemID.

Nets har lavet en vejledning til at oprette SMS+kode som du kan tilgå her.

Hvis du ikke vil tilmelde dit kort til automatisk kortbetaling eller bruger MobilePay til betalinger, kan du vælge at få din faktura tilsendt med posten.

Dog skal du være opmærksom på, at dette koster et administrationsgebyr per faktura på 30 kr.

For at tilmelde dig denne betalingsform, skal vi manuelt skrive dine informationer ind i selvbetjeningen. For at kunne gøre dette, skal du udfylde denne formuler: Formular til tilsendelse af faktura med posten.

Når denne er udfyldt, vil vi inden for 5 hverdage oprette dig i selvbetjeningen.

Flytning meldes på https://mit.grf-skovparken.dk – Login og vælg “Mine oplysninger” og derefter tryk på “Meld flytning” knappen i bunden af siden.

Flytter du til en adresse uden for Grundejerforeningen Skovparkens dækningsområde eller vil du bare opsige, skal du huske at opsige dine abonnementer hos os. Du opsiger dine produkter ved at kontakte os på antenne@grf-skovparken.dk – Inkluder dit medlemsnummer, hvad du ønsker at opsige og fra hvornår.

Udbydere / Support

Dette blev bestemt på den ekstraordinære generalforsamling d. 13. december 2021. Dette på baggrund af de muligheder vi som område har i fremtiden med eget net versus net hos en udbyder som f.eks. Stofa. Bedre overvågning og kontrol med at nettet kører ordenligt.

TV udbydere

Hovedudbyderen af vores TV produkt er Allente – det er også deres app, Playmaker, vi bruger som WebTV.

Derudover køber vi TV3 og Viasat kanalerne gennem Nent, som så sender signalet videre.

Internet udbydere

InfoWise står får at vi får sendt et internetsignal op til antennehuset. Derfra er vi vores egen udbyder.

Dansk Kabel TV står for driften af det fysiske netværk, der leverer TV og Internet det sidste stykke ud til hustandene.

Hvis det er et problem som kræver support på, så tag kontakt til supporten:

Åbningstider for supporten



Hvis det er en lokal ting, så start med at bruge dit netværk – spørg familiemedlemmer om de kan hjælpe. Hvis ikke, så prøv at spørg dine naboer, eller spørg inde i Skovparkens facebookgruppe.

Et tekniker-besøg fra Dansk Kabel-TV 340 kr. inkl. moms per påbegyndt halve time kan bookes. Derudover er der et startgebyr på 340 kr. inkl. moms – startgebyret giver Dansk Kabel TV dog i rabat i opstartsfasen. Dette kan bookes på telefonummer 39 39 02 70, tast 1.

For kontakt til bestyrelsen, se bunden af forsiden på https://grf-skovparken.dk

Modem / Trådløst netværk

Når du har oprettet dig som internetkunde på selvbetjeningen, så aftal nærmere via antenne@grf-skovparken.dk 

Ang. returnering af den gamle, se spørgsmålet to sektioner længere nede.

Der kommer en fast dag fremover, til afhentning og andet.

Det kan du lige så snart, du har fået den udleveret. Efter det er tilsluttet, kan der gå op til 30 minutter inden det hele er klar.

Hvordan kan man se det virker?

På den sorte model der hedder Arris, når den lyser fast hvidt i INTERNET, så er den kørende.

På den hvide model der hedder technicolor, når den lyser fast grønt i det anden-øverste lys, så er den kørende.

På den sorte model der hedder technicolor, når den lyser fast grønt i ONLINE, så er den kørende.

Hvad skal man gøre?

Flyt antennekablet fra Stofa modem til det nye modem.

Hvis du ikke havde Stofa i forvejen, så trækker du COAX/antenne-kabel med gevind fra dit DATA udtag i væggen til det nye modem. Hvis du ikke har fået et kabel eller mangler DATA udtaget, tag venligst fat i os på antenne@grf-skovparken.dk  – Hvis man har bestilt tekniker til besøg, så har de kabel og signalfordeler med.

Data udtag i væggen

Data udtag i væggen med kabel påsat

Bagsiden af modem med gevind hvor kablet skal tilsluttes

Navn på de nye trådløse netværk (SSID), samt sikkerhedskode, finder man på det udleveret ark i højre top, som man fik udleveret sammen med routeren, og som også er blevet sendt på e-mail, det er den e-mail som hedder ”Internetaftale med Grundejerforening Skovparken, Antenneafdelingen”

Man kan også skifte navn og kode via https://mit.grf-skovparken.dk, under sektionen “Mit internet” og ved at vælge knappen “Skift indstillinger” – Man skal naturligvis være opmærksom på, at hvis man ændrer navn og kode, så skal ens enheder ændres til de nye indstillinger.

Hvilket netværk skal man vælge?

Netværket som slutter på -24, er et 2.4GHz netværk og det et tiltænkt ældre enheder som ikke kan gå på 5Ghz netværket eller for enheder som er langt væk fra modemmet, da 2.4GHz netværket godt kan have lidt bedre rækkevidde.

Netværket som IKKE slutter på -24, er et 5Ghz netværk og er tiltænkt nyere enheder, hvor man vil have mest mulig hastighed. Det betyder også, at hvis man har en enhed hvor hastigheden er vigtig, så anbefales det at man vælger 5Ghz netværket for at kunne udnytte sin forbindelse. 5Ghz netværket er også mindre følsomt over for støj, så lang tid at enheden har godt nok signal til modemmet.

Du kan det samme nu, som ved Stofa, dvs. der er indbygget WiFi 5 og du kan på Fast IP-adresse for 30 kr./md. Modemmet kan også stilles i bridge-mode, og tilkoble dit eget router efterfølgende. For mere information om dette, se næste punkt.

Information om WiFi Mesh (SuperWiFi) og ekstra WiFi Access punkter, kan man læse om på denne side.

Brug af egen router er er muligt, dog skal man ændre i modemmets indstillinger til det, via dens webinterface.

  1. Tilslut modem, så det er online
  2. Forbind til http://192.168.123.1 fra en computer som er tilsluttet modemmet, enten via kabel eller Wi-Fi.
  3. Hvis man har et sort Arris TG3442 modem:
    1. Login med admin, og brug koden som står i bunden af modemmet, angivet som “Preshared key”
    2. På forsiden, sætter man den til “Enable” i “Bridge mode – Gå til punkt 5
  4. Hvis man har et hvidt technicolor CGA2121 modem:
    1. Login med admin og brug koden admin
    2. Klik på Advanced i toppen og vælg “Bridge” under Device Mode og tryk på “Save Settings” – Gå til punkt 5
  5. Tilslut egen router via RJ45 Ethernet netværkskabel, fra port 1 i modem til egen routers WAN/Internet port.

Bemærk det kræver produktet Fast IP (til 30 kr. pr. md), hvis man ønsker at skulle kunne lave port åbninger fra internettet og ind til ens eget netværk. Hvis man ønsker at tilkøbe fast IP, send en email på antenne@grf-skovparken.dk og vil kobler det på.

Port åbninger udefra og ind til eget netværk, er kun et behov man har, hvis man f.eks. har en server eller NAS stående, som man skal kunne tilgå direkte når man ikke er hjemme. Man skal være opmærksom på, at man udsætter sit netværk for en sikkerhedsrisiko når man laver port åbninger og det er derfor på eget ansvar.

Som Stofa har informeret om via email den 17. marts, så ønsker de at man returnerer deres udstyr i form af modems, routere, SuperWifi, og tv-bokse. Returnering ønsker de gerne senest 5 hverdage efter opsigelsestidspunktet, som er den 30. april 2022. Udstyr man selv ejer, skal naturligvis ikke returneres.

Returnering er gratis og sker via DAO pakkeshop, hvor nærmeste pakkeshop er Spar på Frisengårdsvej 91. En pakkekode til forsendelse, kan man hente på denne side hos Stofa, og vi anbefaler man noterer koden ned efter den er komme frem på siden. Hvis man har problemer med at der ikke kommer en formular frem, så prøv at genindlæse siden igen til den kommer frem, ellers skal man have fat i Stofa på telefonnummer: 88 30 30 30.

Man skal ikke returnere nuværende antennekabler, men selve boksen og tilhørende strømforsyning.

TV og Radio

Du kan se de nye TV pakker her.

Derudover er der to nye produkter, Mix10 og Tilvalgskanaler, som du kan læse mere om på samme side som TV pakkerne – både priser og indhold.

Vær opmærksom på at Mix10 og tilvalgskanaler først kan tilvælges efter vi er gået i luften. Dog kan du modtage dem og se dem i Playmaker inden for højest 2 timer. Vejledning til valg af dette, kan ses her.

Hvis du skal have Mix10 eller tilvalgskanaler, skal du bruge en TV boks. Bemærk at TV boksen skal bruge Internet adgang for fuld funktionalitet, det behøves dog ikke at være Internet via GRF-Skovparken. Denne kan du købe ved Allente for 1095 kr. Den kan købes gennem Antenneafdelingen ved at tage kontakt til antenne@grf-skovparken.dk

Derudover kan du også selv købe en Android TV boks, f.eks. en Xiaomi MiBox eller en Nokia – Streaming Box 8000  eller en Apple TV boks. Bemærk at de nævnte løsninger kører TV rent over internettet via PlayMaker App’en som findes både til Android TV og Apple TV OS.

Du skal køre en kanalsøgning på dit TV, for at få de nye kanaler frem, som du har bestilt på selvbetjeningen.

En kanalsøgnings-guide kan man finde her.

Indhold til TV-guiden for alle kanaler. bliver trukket ned hvis man besøger DR1 eller TV2.

Der arbejdes på en løsning, så det kommer til at virke på alle kanaler med det samme.

Udvalgte tv-programmer bliver oversat til dansk på SVT1, NRK1, ZDF og ARD. Man kan se en liste over hvilken programmer, som har danske undertekster via denne tv-guide.

Nogle af kanalerne tilbyder også undertekster på original sprog på udvalgte udsendelser via tekst-tv.

For at kunne se tilvalgskanaler skal du enten:

  1. Caste fra din mobil/tablet
    • Her bruger du Chromecast eller AirPlay til at streame fra din mobil eller tablet over til dit fjernsyn
  2. Have et TV med Android styresystem
    • Her kan du downloade Playmaker appen direkte på dit TV som en app
  3. Have en TV boks.
    • Du har to muligheder – Bemærk at begge løsninger skal bruge Internet adgang for fuld funktionalitet, det behøves dog ikke at være Internet via GRF-Skovparken.
      1. Du køber en Allente TV boks, hvor Playmaker appen er installeret på og som Allente kan hjælpe med opsætning af, til 1095 kr. Dette er et engangsbeløb og der er ikke nogen månedlig leje på boksen. For dem som ønsker en Allente TV Boks, så kan den bestilles på antenne@grf-skovparken.dk (Grundet tekniske problemer med boksen, er salg midlertidigt stoppet)
      2. Du køber en Android TV boks eller et Apple TV, hvor du selv installerer Playmaker appen på. Bestyrelsen anbefaler en Xiaomi MiBox, det kan fås til ca. 500 kr. i butikkerne. Her står du selv for opsætning og installering af Playmaker appen.
  4. Se kanalerne på PC eller Mac fra https://playmakertv.dk (Kræver Chrome)

Derudover skal du have aktiveret WebTV (Se næste spørgsmål for en vejledning til dette).
Når WebTV er aktiveret kan du se dine tilvalgskanaler i WebTV, via app eller fra boks af.

Tekniske detaljer på Allente TV Boks

Fuld HD

1 x HDMI Port – HDMI kabel medfølger

1 x DVB-C Port

1 x RJ45 Port

Fjernbetjening og batterier medfølger

Wifi Support

Størrelse: 115 x 115 x 28 mm

Vægt: 170 gram

For at kunne se dine TV kanaler på andre måder end gennem antennestikket skal du have aktiveret WebTV.

Vejledning til at gøre dette kan downloades her.

Login til Playmaker, både på computeren og i appen, er det brugernavn og den kode du vælger, når du aktiverer WebTV (se vejledningen punkt 3).

WebTV kan ses på din computer på hjemmesiden playmakertv.dk – Man være op til 4 samtidig brugere på samme login

For at se WebTV på iPad eller iPhone:
– Åben App store
– Søg på ”Playmaker” – på billedet nedenunder er der sat en orange kasse rundt om appen.

For at se WebTV på en Android enhed:
– Åben Play store (Kan også hedde Play Butik)
– Søg på ”Playmaker” – på billedet nedenunder er der sat en orange kasse rundt om appen.

Ja, det kan du.

Gennem appen og servicen PlayMaker, kan du på din TV-boks, computer, tablet og mobil se præcis det programindhold, som du har tegnet abonnement på i antenneafdelingen.

Her kan du streame indhold, gå 7 dage tilbage i arkivet på DR, TV2 samt udvalgte kanaler fra Discovery og Nent (Viasat), resten er på 48 timer. Samt optage op til 50 timers indhold, som bliver liggende i tre måneder.

Du kan tage det med rundt i hele EU.

FM signalet er blevet slukket. Det er grundet FM signalet fylder meget på frekvensbåndet grundet det er analog. Det gør også vi på vores eksisterende anlæg har plads til at hæve hastigheden til 5-600 Mbit allerede i år på internet og holde en høj billedkvalitet på TV. Derfor skulle FM signalet slukkes. Man kan købe en FM antenne så er problemet løst og sætte på radioen.

Køb Indendørs FM Radio antenne. på Av-Cables.dk

FM dipol stueantenne (av-connection.dk)

Der sendes stadigvæk digitale radio kanaler ud, som kan fanges på TV og andre enheder med support for digitalt radio signal over DVB-C/antenne.

Diverse

Alle medlemmer kan få IP telefoni gennem Viptel. Dette kan dog først bestilles fra midten af april. Hvis du er interesseret i dette kan du, når du tilmelder dig, sætte hak i muligheden “Tilmeld IP telefoni”, efter du har valgt TV og internet produkter. Så kommer du på en mailingliste, så du får en email, når du kan tilmelde dig.

Priserne for Viptels abonnementer kan du se her.

Hvis din email-adresse ender på @cdnet.dk, @skovparknet.dk, @skovparkennet, @stofanet eller @galnet.dk, så mister du din adgang til disse fra og med 1. maj 2022. Derfor skal du inden da hente dine mails fra disse adresser ned. Hvis du ikke ved hvordan du gør, så kontakt Stofa og bed om hjælp fra dem.

Antenneafdelingen tilbyder ikke en specialiseret mail-adresse efter 1. maj, derfor kan du i stedet oprette en mail hos de store kendte udbydere. Gmail er en af disse, vejledninger til dette kan findes både i video og tekst, eksempler på disse er:

Links til hjælp med Gmail:

Der følger ikke en sikkerhedspakke med som standard, pga. det så vil ligge en ekstra pris på alle internetforbindelserne og fokus har været at holde prisen så lav som muligt på Internet, hvilket er også er derfor prisen på forbindelserne ligger 130-160 kr. under Stofa’s standard-priser per måned.

Men man kan tilkøbe en sikkerhedspakke til ca. 15 kr. per måned, hvilket sker fra selvbetjening siden af.

  1. Login på siden.
  2. Vælg “Min sikkerhed” i menuen til venstre. – På mobiltelefoner ligger den i venstre top.
  3. Vælg den pakke man ønsker ved at klikke på “Bestil”.
  4. Tryk på “Videre” i menuen i højre top – På mobiltelefon trykker man på “Abonnement” i højre top og vælger “Videre”.
  5. Vælg om man ønsker at betale med det samme eller på næste regning.
  6. En nøgle til sikkerhedspakken og oplysninger sendes på en den samme e-mail som man bruger til selvbetjening siden.

Hvis dit arbejde skal betale enten TV eller internet:

  1. Hvis du ikke allerede er oprettet som kunde i selvbetjeningen, så gør dette først, med alle de produkter husstanden gerne vil have, inkl. det som arbejdet skal betale for.
  2. Send nu en mail til: antenne@grf-skovparken.dk, med emne “Firmabetalt produkt” hvor der står:
    • Dit navn og adresse
    • Hvilket produkt firmaet skal betale
    • Navn og adresse på firmaet.
    • Mailadresse på firmaet
    • Hvordan firmaet vil have faktura (og evt. informationer vi skal have):
      • Post
      • Email: Hvilken email fakturaen skal sendes til
      • EAN faktura: EAN nummer.
  3. Du vil få et svar tilbage med login til dit firma

Dit firma får også deres eget login, hvor de kan se de produkter de betaler for. Når de er logget ind, kan de i selvbetjeningen registrere et betalingskort, hvis de ikke vil have regningerne med posten eller gennem EAN.

Du vil stadig kunne se dit firmabetalte produkt i din selvbetjening og vil også kunne ændre på det, f.eks. internethastigheden. Men regningen sendes til firmaet.